Ο Πολυχρόνης Κουτσάκης γεννήθηκε στα Χανιά. Τα αστυνομικά του μυθιστορήματα Αθηναϊκό μπλουζ και Baby blue, με ήρωα τον Στράτο Γαζή, εκδίδονται ταυτόχρονα στην Ελλάδα από τις Εκδόσεις Πατάκη και στην Αγγλία, στις ΗΠΑ και στην Αυστραλία από τις Εκδόσεις Bitter Lemon Press. Θεατρικά του έργα έχουν ανέβει και βραβευτεί στη Νέα Υόρκη και σε άλλες πόλεις των ΗΠΑ, στην Αγγλία και στην Ελλάδα, κι έχουν εκδοθεί στον Καναδά. Έχει τιμηθεί δύο φορές με Κρατικό Βραβείο Θεατρικού Έργου, καθώς και με το Κρατικό Βραβείο Εφηβικού-Νεανικού Βιβλίου για το Μια ανάσα μόνο (Εκδόσεις Πατάκη, 2015 – το δεύτερο βιβλίο της «Τριλογίας της Κρήτης»). Για το ίδιο βιβλίο έχει τιμηθεί και με το Βραβείο Λογοτεχνικού Βιβλίου για Εφήβους του περιοδικού Ο Αναγνώστης. Από τις Εκδόσεις Πατάκη κυκλοφορούν επίσης τα βιβλία του Όταν ήταν ευτυχισμένος (2013), Καιρός για ήρωες (2013), Δεν είσαι εδώ (2016), Ακροβάτες του χρόνου (2018), Το ομορφότερο τέλος στον κόσμο (2019), Show Business (σε συνεργασία με τον Ανδρέα Θωμόπουλο, 2020), Η Οδύσσεια που μας κρύβουν (2022) και Κάτι σαν αγάπη (2024), το οποίο μας έδωσε την αφορμή για την ακόλουθη συνέντευξη.
Πώς γίνεται η προετοιμασία συγγραφής ενός βιβλίου;
Δεν είναι ίδια η προετοιμασία για κάθε βιβλίο. Σε όλα τα βιβλία χρειάζεται, βέβαια, να υπάρξει αρχικά ένας χαρακτήρας που είναι τόσο ενδιαφέρων, ώστε μετά αρχίζω να σκέφτομαι σε τι είδους ιστορία θα μπορούσα να τον/την τοποθετήσω. Μετά όμως, ανάλογα με το θέμα και την ιστορική περίοδο όπου διαδραματίζεται η υπόθεση, μπορεί να χρειάζεται πολλή έρευνα ή λιγότερη, μέχρι να ξεκινήσει το γράψιμο.
Τι σας ώθησε να γράψετε το μυθιστόρημα Κάτι σαν αγάπη;
Ήθελα εδώ και καιρό να γράψω ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που να εστιάζει στον κόσμο του τένις, όχι μόνο επειδή αγαπώ πολύ το τένις, αλλά και επειδή ο κόσμος του επαγγελματικού τένις είναι ιδιαίτερα ιδιόρρυθμος και απαιτητικός.
Ο τίτλος είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;
Είναι κυριολεκτικός, έχει να κάνει με γεγονότα του βιβλίου.
Πρωταγωνιστής είναι ο ιδιωτικός ντετέκτιβ Γιώργος Δάντης. Ο Δάντης είναι το κύριο πρόσωπο και των τεσσάρων μυθιστορημάτων που διαδραματίζονται στην Κρήτη. Ποιος είναι ο λόγος αυτής της προτίμησης; Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτόν και για τον κολλητό του, Νικ Έβανς;
Ο Γιώργος Δάντης μαζί με το alter ego του, τον κολλητό του φίλο Νικ Έβανς, είναι ουσιαστικά ένα δίπολο φωτός και σκοταδιού. Ο Γιώργος θέλει να σώσει όλο τον κόσμο που κινδυνεύει. Ο Νικ δεν συμπαθεί ούτε ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τους ανθρώπους, εκτός από τους πολύ λίγους που αγαπάει πραγματικά. Ο Γιώργος έχει φυσιολογικές ικανότητες, ο Νικ είναι μια σκοτεινή ιδιοφυΐα. Ο Γιώργος καταφεύγει στη βία μόνο όταν υπάρχει ανάγκη. Ο Νικ την απολαμβάνει. Ο Γιώργος έχει μια σε γενικές γραμμές ευτυχισμένη ερωτική σχέση με μια κοπέλα που είναι καλύτερή του. Ο Νικ έχει μια βασανισμένη ερωτική σχέση με την αδερφή του Γιώργου, που την ενοχλεί το πόσο εξωτικός και ολοκληρωμένος ως προσωπικότητα είναι ο Νικ. Ο συνδυασμός αυτών των δύο χαρακτήρων, στην «Τριλογία της Κρήτης» (Καιρός για ήρωες, Μια ανάσα μόνο, Δεν είσαι εδώ) και τώρα στο Κάτι σαν αγάπη μού επέτρεψε να φωτίζω τα καλά και τα κακά του καθενός και κυρίως τα λαμπερά κομμάτια και τα σκοτάδια των Χανίων και της Κρήτης γενικότερα.
Ο άνθρωπος είναι πολύ αδύναμος για να αντέξει χωρίς εξουσία.
Η αντιδήμαρχος Χανίων τού ζητά να βοηθήσει τη 17χρονη αδελφή της, Ιφιγένεια, που κινδυνεύει. Στην πορεία, ο Δάντης βλέπει ότι και άλλοι άνθρωποι που βρίσκονται στον κοντινό κύκλο της κοπέλας κινδυνεύουν. Ποια είναι, λοιπόν, η Ιφιγένεια, που δέχεται τόσες απειλές;
Η Ιφιγένεια Καράκη είναι ένα σπάνιο ταλέντο στο τένις – έχει φτάσει πολύ κοντά στο να πάρει το Ρολάν Γκαρός για κορίτσια κάτω των δεκαοκτώ και προορίζεται για μεγάλη καριέρα, αν της το επιτρέψει ο εκρηκτικός χαρακτήρας της, που την οδηγεί σε φοβερά ξεσπάσματα. Οι λόγοι που δέχεται τις απειλές ίσως έχουν να κάνουν με κάποιον που τη ζηλεύει για το ταλέντο της, αλλά υπάρχουν πολλές επιπλέον πτυχές της ζωής της και των συμφερόντων της οικογένειάς της που μπορεί να προκαλούν κινδύνους.
Ο ντετέκτιβ θα βρεθεί αντιμέτωπος με μεγάλα οικογενειακά μυστικά. Γιατί πάντοτε προτάσσεται το οικονομικό συμφέρον;
Επειδή το χρήμα είναι εξουσία και ο άνθρωπος είναι πολύ αδύναμος για να αντέξει χωρίς εξουσία.
Διαβάζουμε το μυθιστόρημά σας καθηλωμένοι. Υπάρχει κάποια ιδιαίτερη τεχνική στο χτίσιμο του σασπένς;
Σας ευχαριστώ για τα καλά λόγια. Νομίζω πως η τεχνική προκύπτει με δύο τρόπους. Ο ένας είναι να διαβάσεις τόνους βιβλίων, ώστε να αφομοιωθούν μέσα σου οι διαφορετικές αφηγηματικές τεχνικές και τελικά το αμάλγαμά τους να βγει στο χαρτί με τον δικό σου τρόπο. Ο δεύτερος είναι να φροντίζεις σε κάθε κεφάλαιο να εκπλήσσεις τον εαυτό σου. Σε αυτό εμένα με βοηθάει το να μην έχω πολύ αυστηρό προσχέδιο ανά κεφάλαιο, ώστε να αφήνω στον εαυτό μου πολλούς βαθμούς ελευθερίας.
Γιατί πολλοί αναγνώστες αγαπούν τα αστυνομικά μυθιστορήματα;
Επειδή λειτουργούν σε δύο, τουλάχιστον, επίπεδα: προσφέρουν μια συναρπαστική ιστορία και ταυτόχρονα μιλούν για την κοινωνία της εποχής τους και τους λόγους που οδηγούν στο έγκλημα.
Ποιοι αστυνομικοί συγγραφείς επηρέασαν την πορεία σας;
Σχεδόν όλη η αμερικάνικη αστυνομική λογοτεχνία των τελευταίων 80 ετών. Θα αναφέρω τους σημαντικότερους: Χάμετ, Τσάντλερ, Ρος Μακντόναλντ, Ρόμπερτ Μπ. Πάρκερ, Λόρενς Μπλοκ, Έλμορ Λέοναρντ, Μάικλ Κόνελι και από τους νεότερους, Ρόμπερτ Κρέις, Χάρλαν Κόμπεν, Ντένις Λιχέιν.
Ποιο αστυνομικό μυθιστόρημα διαβάσατε τελευταία και σας έκανε εντύπωση;
Σχέδια του χάους, Μίνως Ευσταθιάδης. Ένα από τα καλύτερα σύγχρονα ελληνικά αστυνομικά μυθιστορήματα.
Δείτε εδώ συνεντεύξεις του κ.Ιντζέμπελη